Vielä ehdit varata maaseutumatkailukohteen – vietä perinteinen joulu maaseudun rauhassa

TIEDOTE                                                                               1.12.2015

Leppoisaa joulutunnelmaa kaipaava ehtii vielä varata joululoman maaseutumatkailukohteesta. Mitäpä jos ottaisit varaslähdön jouluun ja viettäisit joulua edeltävän viikonlopun lapsuuden joulutunnelmissa maaseudulla.  Joululomavaihtoehtoja ja -paketteja on erilaisia. Voit vuokrata mökin tai sitten nauttia täysihoitoloman huolettomuudesta. Vaihtoehdot ja kohteet löydät matkamaalle.fi -sivulta.

Mikäli joulun suunnittelu aiheuttaa kiirettä ja stressiä, kannattaa jouluksi suunnata maaseudulle. Maaseutumatkailukohteissa nautitaan yhdessä olosta, otetaan rennosti ja nautitaan valmiiksi katetuista pöydän antimista.

Jouluna kunnioitetaan perinteitä

Joululomaan maaseutumatkailukohteessa kuuluu paljon perinteistä ohjelmaa. Leivotaan pipareita, haetaan metsästä kuusi ja koristellaan se. Joukolla voi myös kerääntyä kuuntelemaan joulurauhan julistamista. Arkihuolet heitetään viimeistään joulusaunan lempeissä löylyissä. Niin lasten kuin aikuistenkin joulun kruunaa joulupukin vierailu.

Joulunpyhinä ohjelmassa on paljon erilaisia aktiviteetteja. Tarjolla on mm. joulubingoa, yhteislaulua, kynttilävaellusta tai vaikkapa rekiretki. Vastapainoksi hulinalle useissa kohteissa on mahdollisuus osallistua joulukirkkoon tai -hartauksiin.

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry ja Lomalaidun ry ovat koonneet matkamaalle.fi - sivustolle kattauksen erilaisia joululomavaihtoehtoja. Joulua voi tulla viettämään pyhien ajaksi aatonaatosta tapaninpäivään.

Joulunajan lomanviettoa tarjoavat Hevossilta Forssassa, Ilolan Maatila Valkeakoskella, Lomakivi Iitissä, Taulun Kartano Toivakassa, Vuorihotelli Ellivuori Sastamalassa, Ylä-Tuuhosen Maatila Ruovedellä ja Merilän Kartano Utajärvellä.

Joulun alla on tarjolla muun muassa Ilorannan tontturetki 12.-13.12. Hauholla ja Ilolan Maatilan Iloinen joululomanen 18.-20.12. Valkeakoskella.

Kaikkiin joulun lomapaketteihin pääset tutustumaan sivulla matkamaalle.fi.
Jouluaiheisia kuvia osoitteessa http://lomalaidun.fi/tiedotteet/joululomat-2015

Lisätietoja:
Lomalaidun ry:n  toiminnanjohtaja Kimmo Aalto kimmo.aalto (at) lomalaidun.fi,
puh. 040 179 1618
Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n puheenjohtaja Kirsi Ilola-Ollikka, kirsi (at) ilolanmaatila.fi, puh. 040 596 8027