Syvänniemen Teatteri Hermanni tiedottaa

Lehdistötiedote 7.10.2012

Mauri Saikkonen ohjaa ja Maxi Kaukonen kirjoittaa Syvänniemen Teatteri Hermannin ensi kesän näytelmän, jonka työnimi on;
" Tangoa, rautalankaa ja muita riitasointuja ".
Näytelmä kertoo Syvänniemen väen kokemasta muutoksesta 60 - molemmin puolin. Oli selvitty sodista ja sotakorvauksista, mutta uusi uhka häämötti Kuttajärven takaa; maaltamuutto. Nuoriso hakeutui leveämmän leivän äärelle Kuopioon, Helsinkiin ja jopa Ruotsiin. Kaikki eivät olleet valmiita muutokseen, eikä tilannetta parantanut pitkään jatkunut Syvänniemeläisten ja siirtoväen välinen aika - ajoin rajuksi muuttunut sanasota.
Kuin sokerina pohjalla, suuri suomalainen kulttuurimuutos koetteli mieliä. Tanssilavojen kuningas; tango sai haastajan, kun nuorison suosima rautalankamusiikki ( jota ilkeämieliset nimittivät piikkilankamusiikiksi ) teki maihinnousun myös Syvänniemelle. Tangoväki hälytti hätiin Karttulan oman tytön; Vieno Kekkosen.  Aika oli myös poliittisesti myrskyistä. Uuden ja vanhan vastakkaiset asenteet kipunoivat välillä, mutta huumori auttoi pahimpien karien yli, ja tango ja rautalanka.
Perinteiseen tapaan kyseessä on laulunäytelmä, jossa sävelistä vastaavat Janne Nyyssönen, Reino Bäckström ja Meick Sepponen.

Näytösajat ovat kesäkuun lopusta elokuun alkuun 2013. Tarkemmat ajat tiedotetaan vuodenvaihteen tienoilla.

Lisätietoja teatterikappaleen sisällöstä antavat käsikirjoittaja Martti Kaukonen ja ohjaaja Mauri Saikkonen.

Teatteriterveisin

044-270 8827 / Erkki Kiiski, teatteri [dot] hermanni [at] gmail [dot] com