Suomen paras kestävä vesistömatkailukohde –kilpailu

Suomen paras kestävä vesistömatkailukohde –kilpailu on osa Euroopan komission “European Destinations of Excellence” (EDEN) hanketta. Kilpailu järjestetään nyt Euroopassa neljättä kertaa, ja Suomi osallistuu siihen toista kertaa. Tänä vuonna kilpailun tarkoituksena on löytää ”erinomainen kestävä vesistömatkailukohde” kustakin osallistuvasta maasta, myös Suomesta.

Kilpailulla halutaan kiinnittää huomiota eurooppalaisten matkailukohteiden arvoon ja moninaisuuteen sekä palkita kohteita, jotka taloudellisten päämäärien lisäksi huomioivat sosiokulttuurisen ja ympäristöllisen kestävyyden. Kilpailuun osallistuu tänä vuonna 20 jäsenmaata, joista jokaisesta palkitaan yksi kohde. Kilpailuun osallistuvat käyvät läpi kansallisen valintaprosessin, josta Suomessa vastaa työ- ja elinkeinoministeriö ja Savonlinnan Innovaatiokeskus Oy.

Kilpailun tarkoituksena on löytää Suomesta parhaiten vesistöjä ja omaa kulttuuritaustaansa hyödyntävä, verkostoitunut ja nouseva matkailukohde, joka kestävällä tavalla ja kannattavasti tarjoaa monipuolisia vesistöön liittyviä matkailupalveluita sekä kotimaisille että ulkomaisille matkailijoille.

Suomen arviointiryhmä valitsee suomalaisten kilpailukohteiden joukosta voittajan ja neljä muuta parhaiten teemaan sopivaa kohdetta. Kilpailun voittajakohde saa oikeuden käyttää markkinoinnissaan Suomen vuoden 2010 nousevan matkailukohteen nimeä, joka on tunnustettu myös Euroopan komissiossa.

Kilpailulla haetaan kohteita, jotka eivät ole vielä vakiinnuttaneet liiketoimintaansa ja kävijöiden määrää pystytään merkittävästi kasvattamaan. Kilpailun osallistujien tulee osoittaa että kävijöitä odottaa unohtumaton kokemus. Voittajakohde edustaa parhaiten vesistömatkailuteemaa ja tarjoaa ainutlaatuisen matkailukokemuksen kestävällä tavalla toteutettuna. Destinaation, matkan kohteen muodostaa vähintään neljän yrityksen tai organisaation ryhmä, joka tuottaa yhteistyössä vesielementtiä hyödyntäen innovatiivisia ja kestäviä matkailupalveluita. Kohteen tulee profiloitua veteen ja perinteisiin, ja tuotetarjonnan tulee vaihdella vuodenaikojen mukaan (melontaa kesällä ja luistelua talvella jne.) Perinteiset matkailukeskukset eivät voi osallistua kilpailuun. Kilpailulla haetaan ensisijaisesti nousevia kohteita.

Kilpailuun osallistutaan kilpailulomakkeella, joka on lähetettävä viimeistään 31.3.2010.

Lisätietoja: www.innovaatiokeskus.com.