Sosiaalisesta mediasta näkyvyyttä matkailutuotteille

2.11.2011 Raasepori

Sosiaalisesta mediasta näkyvyyttä matkailutuotteille

OutdoorsFinland- ja Kylämatkailu -hankkeiden seminaari esittelee uusia sähköisiä jakelukanavia alueille ja matkailuyrityksille. Tietoa ja työkaluja on tarjolla osallistujille toistaiseksi huonon näkyvyyden vahvistamiseksi.

Verkko ja uudet teknologiat ovat maaseudun matkailun menestystekijöitä, joiden merkitys matkailumarkkinoinnissa kasvaa jatkuvasti.  Blogien ja muiden sosiaalisen median sähköisten jakelukanavien avulla pieni matkailuyrittäjä voi markkinoida palveluitaan kustannustehokkaasti ja välittää kuvaa itsestään.

Suomalaiset maaseutumatkailupalvelut näkyvät vielä yllättävän huonosti päämarkkina-alueiden sähköisissä jakelukanavissa. Tämä käy ilmi kartoituksessa, joka julkistettiin valtakunnallisten OutdoorsFinland- ja Teemapohjainen kylämatkailu -hankkeiden yhteisessä seminaarissa Mustion linnassa 2.–3.11.2011.

Toimittajamatka pesee kalliin mainospaikan

Kartoituksen mukaan esimerkiksi ranskalaiset käyttävät mieluiten omaa kieltään, joten suosituimmat blogit ja keskustelupalstat ovat ranskankielisiä.  – Toimittajamatkan järjestäminen tietylle alueelle tai kohteeseen on hyvä keino saada blogisteja ja e-sivustoja puhumaan alueesta ja sen yrityksistä, kertoo OudoorsFinland-hankkeen projektipäällikkö Terhi Hook. – Kaupalliset sivustot voivat joskus olla todella kalliita mainospaikkoja, eikä niiden kautta tavoita välttämättä oikeata kohderyhmää, muistuttaa kylämatkailuhankkeen projektipäällikkö Synne Nordström.

Laaja jakelutiekartoitus toteutettiin kesäaktiviteettien ja kylämatkailun kannalta tärkeimmillä viidellä markkina-alueella: Saksa, Ranska, Hollanti, Iso-Britannia ja Venäjä.  Jokaisesta maasta kartoitettiin potentiaaliset sähköiset jakelu- ja markkinointikanavat, jotka on jaoteltu sosiaalisen mediaan, blogeihin, kaupallisiin sivustoihin ja matkanjärjestäjien omiin kanaviin.

Matkailuyrittäjät saavat tutkimuksesta tietoa oman markkinointinsa suunnitteluun. Hyödynnettävänä on tietoa eri kanavien käyttäjistä ja käyttäjämääristä, tunnettuudesta, sisällöstä, sivustojen keskusteluaiheista, sivustolle pääsyn kriteereistä ja hinnasta. Jakelukanavatietoutta syvennetään tulevissa työpajoissa ja uusissa selvityksissä.

Kattohankkeilla tuloksia

Lähes kolme vuotta toimineet valtakunnalliset kattohankkeet ovat vieneet aktiviteettien ja kylämatkailun kehittämistä uudelle tasolle.  Jatkoa on luvassa, sillä kehityksessä on vasta päästy hyvään vauhtiin.  Teemapohjainen kylämatkailun valtakunnallinen koordinaatiohanke on yhdistänyt 16 pilottikylän ja niiden matkailun kehittämisen. - Matkailu on koko kylän hanke ja se haastaakin mm. uudenlaiseen jakeluteiden käyttöön, toteaa Synne Nordström Lomalaidun ry:stä.

Outdoors Finlandin kesäaktiviteettien kehittämisohjelma on tuottanut matkailun ohjelmapalveluyritysten käyttöön apuvälineitä mm. markkinointiin, tuote-kehitykseen, verkostoitumiseen ja reitistöjen kehittämiseen.  – Mukana ohjelman koordinoinnissa on lähes 50 alueellista hanketta ympäri Suomen, kertoo Terhi Hook Matkailun edistämiskeskuksesta.

Mustiossa pidettävän seminaarin järjestävät valtakunnalliset hankkeet Teemapohjainen kylämatkailun kehittäminen ja OutdoorsFinland aktiviteettien kehittäminen yhteistyössä Lomalaidun ry:n, Maaseutupolitiikan yhteistyöryhmän Matkailun teemaryhmän ja Matkailun edistämiskeskuksen kanssa. Seminaariin osallistuu lähes 70 matkailualan toimijaa ja yrittäjää.

Jakelututkimus on saatavilla sähköisesti seminaarin jälkeen www.lomalaidun.fi/kylamatkailu ja www.mek.fi > Tuoteteemat > Outdoors Finland.

Seminaarin ohjelma [ ohjelma]

Lisätietoa maaseudun matkailusta Maaseutupolitiikka-sivustolla http://www.maaseutupolitiikka.fi/matkailu/tiedotus

Lisätietoja:

Synne Nordström, Lomalaidun ry, puh. 044 330 3336, 2.11. klo 15.30–16.00