Merilän Kartano Utajärveltä Maaseutumatkailun Kellokas 2014

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry on valinnut Vuoden Kellokkaakseen Merilän Kartanon Utajärveltä, yrittäjinä Kaisu ja Asko Merilä. Merilän Kartanon toiminnassa historia, perinteet sekä luonnonkaunis, vaihteleva ja rauhallinen ympäristö ovat vahvasti ja ainutlaatuisesti läsnä. Merilän Kartano sijaitsee Utajärvellä, Oulujoen varressa, noin 55 kilometriä Oulusta.

Perinteet ja luonnon vetovoimatekijät on yhdistetty luontevasti Merilän Kartanon monipuoliseen matkailutarjontaan ja sen luontevaan kehittämiseen, jossa on huomioitu luonnon ainutlaatuisuus ja alueen historia.

Merilän Kartanon liiketoiminnan arvot perustuvat osaltaan hyvinvointiin, kestävään kehitykseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Merilät toimivat alueellisesti ja valtakunnallisesti maaseutuyrittämisen puolesta sekä vaikuttavat aktiivisesti maaseutumatkailun kehittämiseen. He ovat verkostoituneet menestyksekkäästi ja onnistuneet laajentamaan tarjoamiensa matkailupalveluiden määrää löytämällä useita arvokkaita yhteistyökumppaneita.

Merilän Kartano

Kartanon historia ulottuu yli 200 vuoden päähän, vuoteen 1811, jolloin päärakennus rakennettiin. Vuosien varrella Merilä on tarjonnut kodin usealle sukupolvelle sekä majapaikan matkailijoille. Suomessa vuonna 1887 alkaneen kansainvälisen turismin ensimmäisiä ja yksi tärkeimpiä kohteita olivat Oulujoen kosket. Merilän Kartanon päärakennus toimi tuolloin koskiveneturismin - Oulujoen kansainvälisten koskimatkojen - majoituskohteena. Joki ei muistuta pelkästään koskenlaskijoiden historiasta, vaan myös tervanpoltosta, sillä Oulujokilaakso on ikivanhaa tervanpolttoaluetta. Vanhat käsityö- ja ruokaperinteet elävät alueella edelleen vahvoina.

Merilän Kartano sijaitsee maailman pohjoisimmalla, jääkauden muokkaamalla Geopark-alueella. Luonnon ainutlaatuisuus on seurausta geologisista tapahtumista, jotka ovat aikojen kuluessa muovanneet maata. Monipuolisesti vaihteleva ympäristö Merilän Kartanon jokimaisemasta Rokuan hiekkaharjuihin ja kirkasvetisiin suppalampiin antaa matkailijalle vaihtoehtoja valita elämyksiä luonnossa.

Merilän Kartanon nykymuotoinen matkailutoiminta sai alkunsa 1990-luulla, kun päärakennus jäi tyhjilleen ja sitä alettiin sen jälkeen kysellä erilaisten tilaisuuksien ja leirien pitopaikaksi. Kysynnän, historian ja oman vision inspiroimana Kaisu Merilä sai ajatuksen yritystoiminnan aloittamisesta ja matkailutoiminnan käynnistämisestä uudelleen.

Kartanorakennuksen lisäksi pihapiirissä on majoitusrakennus, kokous- ja juhlatilat sekä kolme saunaa. Luonnonkaunis ja rauhallinen ympäristö sopii juhlien ja kokousten järjestämiseen sekäi individuaali- kuin ryhmämatkailijoiden vierailukohteeksi. Merilän Kartanossa voi rentoutua ja työskennellä tehokkaasti rauhallisessa ympäristössä. Monipuoliset aktiviteetit, ohjelmat ja kurssit täydentävät Kartanon matkailutarjonnan.

Merilä panostaa asiakastyytyväisyyteen. Paras palkinto työstä yrittäjille ovat tyytyväiset asiakkaat, jotka tulevat toistekin. Laatuun panostaminen näkyy esimerkiksi siinä, että kaikki ruoat valmistetaan itse. Raaka-aineet on pyritty löytämään paikallisilta tuottajilta – jo kauan ennen kuin lähiruoasta tuli muodikasta. Merilän Kartano panostaa huippulaadukkaisiin, tuoreisiin raaka-aineisiin, jotka kasvatetaan mieluiten luonnonmukaisessa kasvuympäristössä

-----

Maaseutumatkailun Kellokas on Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n myöntämä korkein tunnustus yritykselle/henkilölle, joka on toiminut erityisen ansiokkaasti maaseutumatkailun saralla. Valinnassa huomioidaan palkittavan toiminta alueellisesti ja valtakunnallisesti maaseutumatkailun hyväksi. Lisäksi liiketoiminnan pitkäjänteisyys ja laatu sekä verkostoituminen muiden alueen yrittäjien kanssa vaikuttavat valintaan.

Vuoden Kellokas-palkinto jaettiin nyt 15. kerran. Palkinto luovutetaan vuosittain järjestettävän, nyt järjestyksessään 40. Maaseutumatkailuyrittäjien ja - kehittäjien juhlaseminaarin yhteydessä 18.3.2014 Salossa.

Palkittujen yhteystiedot:
Merilän Kartano, Kaisu ja Asko Merilä, kaisu [dot] merila [at] utanet [dot] fi, puh. 08 542 1128

Lisätietoa huomionosoituksesta:
Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n puheenjohtaja, maaseutumatkailuyrittäjä Kirsi Ilola-Ollikka, puh. 040 5968 027, www.smmy.fi

ilollan [dot] maatilamatkailu [at] co [dot] inet [dot] fi

* * *
Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät r.y. on valtakunnallinen järjestö, joka toimii yrittäjiensä edunvalvojana ja elinkeinon kehittämisen moottorina yhteistyössä julkisen sektorin ja muiden alan toimijoiden kanssa. Yhdistyksen kotipaikka on Helsinki ja jäsenistö levittäytyy koko valtakuntaan aina Lappia myöten. www.smmy.fi