Maaseutumatkailuyrittäjät valmiina kesäsesonkiin - alkuvuosi sujunut melko vilkkaasti

Maaseutumatkailuyrityksille tehdyn suhdannekyselyn mukaan alkuvuosi oli maaseutumatkailuyrityksissä hyvä ja käynnistyneen kesäsesongin näkymät ovat suotuisat. Maaseutumatkailu on ollut tasaisella kasvukäyrällä jo parin viime vuoden ajan.

Suomalainen maaseutu vetää niin kotimaisia kuin ulkomaalaisia matkailijoita. Asiakkaiden tarpeisiin vastataan yrityksissä mm. investoimalla rakennuksiin ja ympäristöön sekä monipuolistamalla palveluja, kuten lisäämällä aktiviteetteja. Asiakkaiden viihtyvyyteen panostetaan entistä enemmän.

Tehdyn suhdannekyselyn mukaan talvikauden matkailijamäärät tammi-huhtikuussa 2012 pysyivät jokseenkin ennallaan viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Suomalaisten yritys- ja työmatkailijaryhmien ja ulkomaisten yksittäisten matkailijoiden määrät maaseutumatkailuyrityksissä lisääntyivät jonkin verran.

Suurin osa alkuvuoden ulkomaalaisista vieraista saapui edelleen Venäjältä, Virosta, Saksasta ja Ruotsista. Muut merkittävät asiakasryhmät tulivat muun muassa Ranskasta, Hollannista, Englannista ja Latviasta.

Maaseutumatkailuyrittäjät arvelevat touko-elokuun 2012 kysynnän lisääntyvän tai pysyvän ennallaan erityisesti suomalaisten vapaa-ajan matkailijoiden ja yritys- ja työmatkailijoiden keskuudessa. Ulkomaisten vapaa-ajan matkailijoiden ja yritys- ja työmatkailijoiden käyntien uskotaan pysyvän pääasiassa ennallaan ja yksittäisten asiakkaiden lisääntyvän.

Varausajat maaseutumatkailukohteissa ovat lyhentyneet entisestään, ja asiakkaiden ostokäyttäytymiseen vaikuttavat herkästi mm. säätilassa tapahtuvat muutokset.  Suosituimmat kohteet kuitenkin varataan hyvissä ajoin. Kapasiteettia maaseudulla kuitenkin riittää myös viime hetken varaajille.

Suhdannekysely maaseutumatkailuyrittäjille tehdään kolme kertaa vuodessa. Nyt tehtyyn suhdannekyselyyn vastasi 90 maaseutumatkailuyrittäjää ympäri Suomen.

Lisätiedot kyselyn tuloksista:
- Kimmo Aalto, p. 040 179 1618

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:
- Kirsi Ilola-Ollikka, maaseutumatkailuyrittäjä (Ilolan maatilamatkailu), p. 040 596 8027, ilolan.maatilamatkailu (at) co.inet.fi
- Jaakko Pouttu, maaseutumatkailuyrittäjä (Leppäniemen hirsihuvilat), p. 0400 925 007, hirsihuvilat (at) hirsihuvilat.com

Lähteet:
Maaseutumatkailun suhdanne- ja kehittämiskysely 2012/MTK ry

Lisätietoja Maaseudun matkailuyritysten kesätarjonnasta:
www.e-julkaisu.fi/enjoy_suomi/
www.smmy.fi