MAASEUTUMATKAILUSSA TARVITAAN HULLUJA IDEOITA JA JAKSAMISTA - Valtakunnallinen maaseutumatkailuseminaari Kauhavalla 22.–23.3.2011

Mitä tarvitaan luovuuteen? Luppoaikaa. Mistä luppoaikaa saa? Järjestämällä allakkaansa tyhjiä kohtia. Kuka järjestää allakkaansa tyhjiä kohtia vapaaehtoisesti? Hullu! Ilman hulluja ideoita, ei Suomen maaseudun matkailu uudistu ja kasva. Hulluimmat ideat eivät ole rahakysymys niin kuin usein luullaan, vaan ne syntyvät ajan kanssa ja muiden toimijoiden kanssa ideoiden.

Näyttelijä ja kouluttaja Laura Jurkka haastaa seminaariyleisön pohtimaan luovaa hulluutta yrittäjyyden moottorina. Jurkan mukaan ideat syntyvät havainnoimalla ja kuuntelemalla hiljaisia viestejä asiakkailta. Pohjalaisiin pähkähulluihin liikeideoihin tutustutaan seminaariohjelmaan kuuluvilla retkillä, jotka vievät mm. pellolle kasvaneeseen huvipuisto PowerParkiin, taiteilija Tapio Aution kalevalaishenkiseen taidekohteeseen ja Jari Mäen ”Amerikkahan” keskellä Pohjanmaata.

Maaseutumatkailuyrittäjien ja heidän työntekijöidensä hyvinvointi on tärkeää suomalaiselle elinkeinoelämälle.  Työ on monille yrittäjille keskeisin elämän sisältö. Työn psyykkisen ja sosiaalisen ympäristön haasteina ovat niukat kehittämisresurssit ja henkilöriskit. Yrittäjän työ onkin paljolti oman itsensä johtamista ja ajan kanssa taiteilua. Seminaarin alustajat kouluttaja Kai Selander ja ajankäytön hallinnan ja työyhteisön kehittämisen asiantuntija Pauli Pukaralammi antavatkin yrittäjille ja kehittäjille käytännön vinkkejä miten hoitaa omaa jaksamistaan, hallita ajankäyttöä ja miten hinnoitella oma työ. Seminaarissa jaetaan myös yrittäjien huomionosoitukset: Maaseutumatkailun Vuoden Kellokas 2011 ja Kehittyvä maaseutumatkailuyritys 2011.

Pisimpään Suomessa säännöllisesti järjestetty seminaari kokoaa yli 150 maaseudun matkailuyrittäjäjää ja kehittäjää ympäri Suomen yhteen jo 37. kerran. Seminaarin järjestelyissä ovat mukana MATKO2 - Matkailun koordinointi Etelä-Pohjanmaalla/Seinäjoen ammattikorkeakoulu, Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy, JAKK, Suomen Maaseutumatkailu-yrittäjät ry ja Maaseutupolitiikan yhteistyöryhmän Matkailun teemaryhmä.

Ohjelma: www.epmatkailu.fi/semma37

Lisätietoa: ”Kuusi hyvää syytä kehittää matkailua maaseudulla”  www.maaseutupolitiikka.fi/matkailu/tiedotus

Lisätietoja:

Pääsihteeri Nina Vesterinen, Matkailun teemaryhmä, YTR, puh. 040 157 8448