Jo tuhat aitoa makua aitojamakuja.fi-sivustolla

Aitojamakuja.fi -sivusto on elintarvikealan yritysten oma, valtakunnallinen hakupalvelu, jossa esittäytyvät erityisesti pienet ja keskisuuret elintarvikeyritykset. Yhden osoitteen alta löytyy erilaisia paikallisia yrityksiä ja niiden tuotteita ympäri Suomen. Sivustolla esittäytyy jo 1000 yritystä.

Sivustoa ylläpitää valtakunnallinen, kolmivuotinen Aitoja makuja -hanke (2009-2011), joka lisää tietoisuutta elintarvikkeiden pientuotannosta ja edistää pienyrittäjyyden näkyvyyttä ja löydettävyyttä niin ruoka-alan ammattilaisten kuin suuren yleisön keskuudessa. Hanke toteuttaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa ja sitä rahoittaa Hämeen ELY-keskus valtakunnallisena hankkeena. Turun yliopiston koulutus- ja kehittämiskeskus toimii hankkeen vetäjänä ja sen tukena on vahva alueellinen toiminta jokaisessa maakunnassa.

Kiinnostus ruokapöydän antimiin on lisääntynyt. Keskusteluissa nousee esille ruuan alkuperä, tuotantotapa, jäljitettävyys ja turvallisuus. Elintarvikealan pienet ja keskisuuret yritykset vastaavat tähän hyvin, sillä niiden vahvuuksia ovat paikallisuus, omaleimaiset korkealaatuiset tuotteet, tuotannon läheisyys, tuttuus ja joustava asiakkaiden palvelu. Pientuottajien ja -jalostajien tuotteet edustavat suomalaista ruokakulttuuria parhaimmillaan.

Aitojamakuja.fi -hakupalvelu auttaa ruuan ostajia ja tuottajia löytämään toisensa. Yrityksiä voi etsiä monin eri tavoin esim. tietyn toimialan mukaan tai jonkin maakunnan alueelta. Myös luomua tuottavat yritykset voidaan poimia esille erikseen. Viime aikoina sivustoa on esitelty erityisesti ammattikeittiöille ja sieltä saatu palaute on ollut varsin positiivista. Erityisesti on kiitelty sitä, että nyt tietoa on saatavilla yhdestä paikasta juuri näistä pienemmistä yrityksistä.

Lisätietoja:
Päivi Töyli, Aitoja makuja -projektipäällikkö
Turun yliopiston koulutus- ja kehittämiskeskus
p. 040 189 1929, paivi [dot] toyli [at] utu [dot] fi href="mailto:paivi [dot] toyli [at] utu [dot] fi">paivi [dot] toyli [at] utu [dot] fi