Go Cottage -kampanja Saksan ja Sveitsin markkinoille starttaa

MEK käynnistää mökki- ja maaseutulomailun tuotemarkkinoinnin vuosille 2011-2013. Vuoden 2011 kohdemarkkinat ovat Saksa ja Sveitsi. Markkinoinnin kohderyhmänä ovat ko. markkina-alueiden lomasuunnitelmia tekevät  kuluttajat, ns. modernit humanistit, jotka ovat kiinnostuneita yksilöllisestä ja tasokkaasta mökki- ja maaseutulomailusta. Suomi on perinteisesti vahva lomailun kohdemaa ko. markkinoille, kampanjalla haetaan ja tavoitellaan tehostetusti myös uusia, nuoria Suomi-kävijöitä, esimerkiksi lapsiperheitä.

Kesän 2011  markkinoinnissa kärjeksi nostetaan vesi, mökki  ja  luontoLuonnonrauhan lisäksi kampanjassa tuodaan esiin suomalaisen maaseudun monipuoliset ja tasokkaat aktiviteettimahdollisuudet ja palvelutarjonta.

Kampanjan alun tavoitteena on nostaa saksalaisten ja sveitsiläisten osuus Suomessa vierailleista ulkomaalaisista mökkilomailijoista 20 % vuoteen 2014 mennessä mökki -ja maaseutumatkailun tuoteteemaa ja erityisesti sähköistä viestintää ko. markkinoilla terävöittämällä. Kampanjan partnerit vuoden 2011 osalta ovat Lomarengas Oy, Visit Saimaa, Villi Pohjola Oy, ProLomaOy Kuusamo, LaplandLeisureTours Rovaniemi, Kuopio sekä autovuokraamot  Hertz ja Avis. Yksittäiset mökki- ja maaseutumatkailuyritykset tulevat kampanjassa esille näiden toimialalla vakiintuneiden partnereiden näkyvyyden, verkostojen ja varausjärjestelmien välityksellä sekä VisitFinland.com -sivustolla ja tiedotuksessa. Maaseutumatkailun kehittämistyötä tekevän Lomalaidun Ry:n ja alan yritystoimintaa edustavan Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät Ry edustajat ovat olleet osaltaan mukana kampanjan suunnittelu- ja toteutustyössä sekä kannustavat mökki- ja maaseutumatkailuyrityksiä  yhteistyöhön kampanjapartnereiden kanssa.

Go Cottage -kampanjan tavoitebudjetti vuodelle 2011 on 250 000 €. Kampanjaa tukevat lisäksi Visit Finland -imagokampanja 2011 keväällä ja syksyllä (panostus Saksaan noin 250 000 € keväällä), sekä Lakeland -imago/tuotekampanja  Saksaan (200 000 €).

Kampanjan markkinointi- ja myyntikanavina toimivat mm. kampanjasivut saksan- ja englanninkielisinä, sähköinen medianäkyvyys ja hakusanamainonta, uutiskirjeet sekä lehdistövierailut/-tiedotteet. Kampanjan lanseeraus tapahtuu Berliinissä ITB-messuilla 11.3.2011.