Aitoja makuja ruokapöytään -paikalliset elintarvikeyritykset löytyvät hakupalvelusta aitojamakuja.fi

Hyvä ja maistuva ruoka jää matkailijan mieleen. Maaseutumatkailun yhteydessä on luontevaa nostaa esiin oman alueen ruokakulttuuria ja pienten elintarvikeyritysten omaleimaisia korkealaatuisia tuotteita. Elintarvikeyritysten hakupalvelu aitojamakuja.fi auttaa löytämään pienempiä elintarvikeyrityksiä ympäri Suomen.

Hakupalvelua on helppo käyttää ja yrityksiä voi hakea monin erilaisin rajauksin, esimerkiksi:

• yhdeltä toimialalta esim. marjat ja hedelmät sekä niiden jalosteet
  • valitsemalla liha ja lihajalosteista esim. ankan
  • rajaamalla leipomotuotteista ruokaleivät ja valitsemalla gluteenittomat leivät
  • yhden maakunnan alueelta tai koko Suomesta
  • vapaa sanahakuna esim. yrityksen nimellä tai raaka-aineella

Kaikki haut voidaan rajata myös koskemaan vain luomutuotteita tuottavia yrityksiä. Hakutuloksena esille tulee yrityksen nimi ja yhteystiedot sekä avattavina tietolaatikoina toimialaluettelo sekä mahdollinen lisätietoja -laatikko. Yrityksiä on mukana jo yli 900 ja uusia yrityksiä innostetaan mukaan koko ajan.

Sivustoa ylläpitää valtakunnallinen vuosina 2009-2011 toteutettava Aitoja makuja -hanke, joka lisää tietoisuutta elintarvikkeiden pientuotannosta sekä edistää pienyrittäjyyden näkyvyyttä ja löydettävyyttä niin ruoka-alan ammattilaisten kuin suuren yleisön keskuudessa. Hakupalvelun lisäksi aitojamakuja.fi -sivustolla esitellään toimialaa ja sieltä löytyy yritysyhteistyöesimerkkejä eri maakunnista. Sivuston avulla halutaan auttaa niin asiakkaita kuin yrittäjiä löytämään yhteistyökumppaneita oman toiminnan tueksi. Hanke toteuttaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa ja sitä rahoittaa Hämeen TE-keskus valtakunnallisena hankkeena.

Tutustu sivustoon www.aitojamakuja.fi!

Päivi Töyli, projektipäällikkö, Turun yliopiston koulutus- ja kehittämiskeskus